Most Nowego Centrum Warszawy
Pierwsza w Warszawie wyłącznie pieszo-rowerowa przeprawa przez Wisłę została otwarta 28 marca 2024 roku. Już w ciągu tygodnia od inauguracji skorzystało z niej 200 tysięcy osób, w tym około 20 tysięcy rowerzystów, a jej popularność nadal nie słabnie. Nowy most znacznie przybliżył lewobrzeżną Warszawę do centrum.
Funkcjonalna atrakcja
Duży ruch na moście pieszo-rowerowy wynika z kilku rzeczy. Przede wszystkim to funkcjonalne połączenie między dwoma brzegami Wisły. Łączy Trakt Królewski ze Starą Pragą. Pieszo można go przejść w 6 minut, a przejechać na rowerze – w 2 minuty. Ma więc duże znaczenie komunikacyjne – zarówno dla mieszkańców, jak i turystów – które jeszcze bardziej wzrosło po wybudowaniu nowego przejścia dla pieszych na wysokości ul. Karowej.
Nowa wizytówka stolicy to również modne miejsce spotkań. Na długim na 452 metry moście o awangardowym kształcie błyskawicy nie brakuje miejsca na odpoczynek i relaks. Przeprawa została poszerzona na zgięciach – nawet do 16,3 m – tworząc dwie strefy wypoczynkowe. Mieszkańcy i turyści mogą przysiąść na zamontowanych tam siedziskach i podziwiać panoramę Warszawy. Ogromne wrażenie – zwłaszcza po zmierzchu – robią śródmiejskie i wolskie wieżowce. Z mostu można także zobaczyć Zamek Królewski czy Kolumnę Zygmunta z zupełniej nowej perspektywy. Oznaczyliśmy na nim także – między drugim a trzecim filarem mostu licząc od praskiej strony – Warszawski Południk Zerowy.
Innowacyjna konstrukcja
Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu żelbetowych podporach. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa rozdziela się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami. Most wykonano ze stali pokrytej farbą imitującą kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.
W dwóch miejscach linia konstrukcji się rozszerza – to właśnie tam są strefy wypoczynkowe. Po zmroku oświetlają je lampy dyskretnie umieszczone w balustradach.
Krótszy dystans
Przeprawa znacznie przybliżyła lewobrzeżną Warszawę do centrum – fizycznie i symbolicznie. Stała się także impulsem do dalszej modernizacji Pragi. Zarząd Dróg Miejskich przebudowuje ulicę Okrzei, która zyska szpalery drzew, drogę rowerową, chodniki wykonane z wysokiej jakości materiałów oraz małą architekturę.